W wyniku odwołanych lotów pasażerowie zgłaszają problemy z uzyskaniem zwrotu pieniędzy za bilet. Wiele z tych zgłoszeń jest od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Pasażerowie są często odsyłani od przewoźnika do pośrednika i na odwrót.
Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2004/WE w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot kosztów biletu od przewoźnika lotniczego.
Sytuacja jednak komplikuje się, gdy bilet kupiony został u pośrednika. Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Przewoźnik lotniczy zwraca pośrednikowi, ten natomiast powinien zwrócić środki na konto klienta.
Co w sytuacji braku zwrotu powinien zrobić pasażer?
Najlepiej skontaktować się z oboma podmiotami jednocześnie.
Jeżeli problem zwrotu kosztów biletu leży po stronie przewoźnika lotniczego, pasażer może:
- złożyć skargę do odpowiedniego organu wyznaczonego do pomocy w egzekwowaniu praw pasażerów wynikających z rozporządzenia 261/2004/WE
Miejsce właściwości organu jest ustalane pod względem miejsca planowanego wylotu lub - w przypadku lotu spoza UE – miejsca pierwszego lądowania w UE.
•
w przypadku lotów z Polski lub z kraju spoza UE do Polski → złożyć wniosek do Rzecznika Praw Pasażerów o polubowne rozwiązanie sporu
Złóż wniosek
• w przypadku lotów z innego Państwa Członkowskiego UE lub z kraju spoza UE do innego Państwa Członkowskiego UE →złożyć skargę do organu danego Państwa Członkowskiego
Jeśli przewoźnik lotniczy odpisze zaś, że zwrot został dokonany na konto pośrednika, pasażer może:
- zwrócić się o pomoc w sporze z pośrednikiem do Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów. Właściwego Rzecznika Praw Konsumentów ustala się według miejsca zamieszkania pasażera.
Lista Rzeczników